Tallers de sexualitat

Parlem de Sexualitat

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 1er i 2on d’ESO, sobre els conceptes bàsics de la sexualitat i els canvis físics i emocionals que viuran en la transició de la infància a l’adolescència.

S’obre la sessió i cada alumne dibuixa en un paper el què entén o sap de la sexualitat. Es treballa amb el dibuix perquè a vegades posar paraules a un tema tan tabú pot ser difícil, i jugant amb l’imaginari pot ser més fàcil per a l’alumnat. 
Desprès es comparteix el que han dibuixat i es posen en comú els dibuixos de manera anònima. S’observen entre tots i totes els dibuixos, es crea un debat i es fan reflexions grupals.  

Seguidament es treballa amb una silueta del cos humà buida. El grup ha d’ordenar, damunt de la silueta, els diferents canvis físics i emocionals que viuran. La dinàmica es realitza a partir de plastificacions ja creades on hi ha plasmats, els pèls, els canvis en els genitals, la suor, la menstruació, l’ejaculació i els canvis emocionals.

Finalment es mostra una vulva i un penis de tela, per poder explicar les seves parts, tant internes com externes i quina funció tenen i per a què serveixen. 

OBJECTIUS

  • Conèixer i ampliar el concepte de sexualitat.
  • Descobrir els canvis físics i emocionals que es viuen en el canvi d’etapa de la infància a l’adolescència.
  • Aprendre les parts de la vulva i del penis, on estan i per què serveixen.
  • Comprendre que la sexualitat està presenta al llarg de tota la nostra vida.
  • Sexualitat sana, responsable, trencar tabús i netejar i normalitzar la sexualitat.

Identitats, diversitats de gènere i estereotips

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 1er i 2on d’ESO sobre les identitats de gènere, les diferents opcions sexuals i els estereotips de gènere.

La sessió comença treballant amb dues siluetes en forma de cos humà i diferents plastificacions amb els sexes (genitals), les identitats de gènere i les opcions sexuals. L’alumnat col·loca aleatòriament un genital, una opció sexual i una identitat de gènere i entre totes esbrinem com es nombre aquesta persona. 

Sexe: Penis / Vulva / Intersex
Gènere: Noi / Noia / No binari / Canviant
Opció Sexual: Heterosexual / Transexual  / Homosexual / Pansexual / Asexual / Bisexual

Per abordar els estereotips de gènere tenim 3 cartolines amb diferents frases escrites que poden escoltar en la seva vida quotidiana els nens i les nenes. Són frases que reben segons la seva expressió de gènere. Es reflexiona com aquestes frases ens etiqueten i tenen un impacte en la nostra identitat.

Cada persona agafa gomets de colors diferents si es sent nen, nena o no binari i els va enganxant a les frases que els li han dit. 
Desprès s’observen els resultats i veiem que segons siguis nen o nena hi ha frases que reps molt marcades. Reflexionem sobre l’impacte que tenen els estereotips, com afecten la nostra autoestima, a la nostre expressió de gènere i com estigmatitzen a les persones.

OBJECTIUS

  • Donar a conèixer la diversitat que hi ha en la sexualitat: diversitat de sexes (homes, dones, intersexualitat), diversitat d’orientació sexual (heterosexualitat, homosexualitat, bisexualitat, asexualitat, pansexualitat,...), expressió de gènere (femenina, masculina, andrògina,...).
  • Ampliar els referents de la lliure expressió de la sexualitat.
  • Oferir un espai de diàleg, escolta i suport mutu sobre la vivència de la diversitat sexual.
  • Crear un marc de seguretat per reflexionar sobre les discriminacions i l'assetjament per raó de sexe, gènere, orientació sexual i trobar respostes per prevenir i viure amb llibertat i suport les diversitats sexuals.

Canvis físics i emocionals en l’adolescència

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 1er i 2on d’ESO sobre els canvis físics i emocionals en l’adolescència

La sessió es treballa amb dos plafons; un amb el circuït seminal i l’aparell reproductor masculí on s’expliquen les diferents parts ( Uretra, testicles, epidídim, conductes deferents, ampul.la, glàndula pre-seminal, bufeta, pròstata,...), el circuït que fan els espermatozous i com es crea el semen.

L’altre plafó té l’aparell reproductor femení on s’expliquen les seves parts ( úter, ovaris, òvuls, trompes uterines, endometri, coll de l’úter, vagina, vulva), el procés vital dels òvuls i com es crea el sagnat menstrual. MENARQUIA primera menstruació.

Es mostra una vulva i un penis de tela, per poder explicar les seves parts, tant internes com externes i s’explica quina funció tenen i per a què serveixen. 

Es nombren els signes i els canvis del nostre cos que indiquen que aviat arribarà la menstruació i la primera ejaculació.

És educació sexual conèixer els canvis del nostre cos i del l’altre. Es fa un taller mixt perquè tots i totes puguin prendre consciencia del que passa en el propi cos i el de l’altre i ajuda a prevenir bullying, vergonyes, situacions incòmodes pels adolescents i trenca el tabú i la manca d’informació de l’arribada de la menarquia i l’esperamaquia.

OBJECTIUS

  • Promoure l’educació per la salut a l’adolescència.
  • Oferir una educació sexual acurada a l’edat i al moment vital.
  • Identificar les parts dels nostres aparells reproductors i saber com funcionen.
  • Conèixer el circuït seminal, les pol·lucions nocturnes i els diferents líquids seminals.
  • Conèixer el circuït de l’òvul, la menstruació i que fer quan arriba.
  • Conèixer els canvis físics i hormonals que està tenint el nostre cos.
  • Viure l’arribada de la Menarquia i l’Espermaquia amb informació real, segura i sense tabús.

Salut i Menstruació, per a persones amb vulva

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 2on, 3er i 4rt d’ESO sobre la Salut i la Menstruació. La sessió està destinada a persones amb vulva.

La sessió es comença amb una dinàmica per conèixer les 4 fases del cicle menstrual. Les alumnes han de classificar, amb un taulell i unes plastificacions, que passa fisiològicament, emocionalment, hormonalment, a cada fase i quines són les fases fèrtils o no fèrtils i els diferents estats del circuït de l’òvul.

La segona part de la sessió consta de presentar el material i les tècniques d’higiene i salut menstrual. Les alumnes poden mirar, tocar i manipular els diferents productes d’higiene menstrual. S’expliquen els diferents mètodes i així poden escollir tenint més informació i sabent quin impacte tenen per a la seva salut.

Productes d’Higiene menstrual: Compreses d’un sol ús / Tampons / Compreses de tela / Calces menstruals / Copes menstruals / Esponges menstruals.

OBJECTIUS

  • Conèixer les fases del cicle menstrual.
  • Aprendre què passa físicament, hormonalment i emocionalment durant el cicle menstrual.
  • Saber les etapes fèrtils i no fèrtils.
  • Conèixer els productes d’higiene menstrual
  • Resoldre dubtes, inquietuds i neguits sobre la menstruació.

Sexualitat i riscos derivats

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 3er i 4rt d’ESO sobre la Sexualitat i els riscos derivats.

Es comença la sessió amb una presentació explicant que són les ITS (Infeccions de transmissió sexual), com es transmeten, quines infeccions existeixen i quins riscos tenen. S’explica com saber si es té una ITS, que fer i quins tractaments hi ha.

També es nombren les diferents formes d’higiene segons les pràctiques sexuals. ( Sexe oral, sexe vaginal i sexe anal)
La segona part del taller és pràctica, es presenten diferents mètodes contraceptius i l’alumnat el pot agafar, mirar i manipular els diferents mètodes.

S’expliquen com es posen i com s’utilitzen, si porten hormones o no i quin efecte fan al cos i al sistema hormonal. També es presenten mètodes més naturals com el mètode sintotèrmic o el Mètode Ogino-Knaus (calendari).

ITS: Gonorrea, Sífilis, VIH-Sida, Clamídia i VPH-Papil·loma Humà

Maleta contraceptiva : Anell vaginal / Diafragma / DIU /Injecció hormonal / Implant subdèrmic / Pegat hormonal / Preservatiu intern / Preservatiu extern / Pastilles anticonceptives

OBJECTIUS

  • Prevenir les ITS (Infeccions de transmissió sexual)
  • Promoure una salut i higiene sexual.
  • Conèixer els indicadors d’una ITS, com tractar-la i que fer al respecte.
  • Saber on anar si es té una ITS i quins serveis hi ha.
  • Conèixer les eines i mesures contraceptives que existeixen.
  • Prevenir els embarassos no desitjats.

Sexualitats sense tabús

Dinamització d'una sessió de dues hores adreçada principalment alumnes de 4rt d’ESO i Batxillerat, sobre Sexualitat sense tabús.

La primera part de la sessió es centre en preguntes obertes que fa l’alumnat i a partir d’aquestes es resolen dubtes i es creen diferents debats.

La segona part es desenvolupa amb petits grups. Cada grup té un mite sobre la sexualitat, una pregunta veritat o fals i un tabú sobre la sexualitat. Cada grup ho treballa internament i desprès ho exposa al grup classe.

És una sessió molt oberta i dinàmica on es segueix el fil de les inquietuds, les preguntes i els interessos del grup classe.

OBJECTIUS

  • Parlar i resoldre dubtes sobre les pràctiques sexuals.
  • Resoldre dubtes, inquietuds sobre la sexualitat.
  • Prevenir riscos derivats de la sexualitat.
  • Conèixer la relació entre sexualitat i fertilitat.
  • Prevenir embarassos no desitjats.
  • Donar informació sobre l’avortament.
  • Educació per la salut – ITS (Infeccions de transmissió sexual)
  • Parlar de les primeres vegades.
  • Conèixer les diversitats de gènere, les opcions sexuals i les diferents genitalitats .
  • Pornografia vs Sexe
  • Joguines sexuals.
  • Pràctiques segures: Sexe vaginal / Sexe oral / Sexe anal.
  • Desmitificar la sexualitat.
  • Sexting – Sexpreading – Sextorsió - Grooming